Weet jij soms echt niet wat er bedoeld wordt en zijn sommige woorden acracedabra? In deze blog reeks, lichten we alle termen toe.
(NO)INDEX,(NO)FOLLOW
Per pagina kun je in de broncode aangeven of een pagina wel (index) of niet (noindex) geïndexeerd mag worden door zoekmachines. Wanneer je kiest voor no index zal de betreffende pagina niet in de zoekresultaten van Google terecht komen (bijvoorbeeld een inlogpagina). Daarnaast kun je per link of per pagina aangeven of links wel (follow) of niet (nofollow) gevolgd mogen worden door zoekmachines.
301 REDIRECT
301 is de status van een pagina die aangeeft dat de pagina permanent is verhuist naar een andere URL. Hierbij worden bezoekers doorgestuurd naar de nieuwe URL en wordt de opgebouwde autoriteit van de pagina doorgestuurd naar de nieuwe URL. Deze techniek is goed inzetbaar als er bijvoorbeeld een bepaald product niet meer leverbaar is, maar er een nieuwe variant voor in de plaats is gekomen.
302 REDIRECT
302 is de status van een pagina die aangeeft dat de pagina tijdelijk is verhuist naar een andere URL. Hierbij worden bezoekers doorgestuurd naar de nieuwe URL, maar wordt de opgebouwde autoriteit van de pagina niet doorgestuurd naar de nieuwe URL. Dit is goed inzetbaar bij jaarlijks terugkerende evenementen zoals Black Friday.
404 PAGINA
404 is de status van een URL, waarvan op de server geen pagina gevonden kan worden. Op een 404 pagina kan hier een melding van gegeven worden. 404 pagina’s worden getoond op pagina’s met een 404 status. Het is belangrijk dat jee een 404 pagina maakt waar verwijzingen op staan, zodat mensen niet direct jouw website zullen verlaten.
ALT-TEKST
Omschrijving die aan een afbeelding gegeven kan worden noem je een alt-tekst. De alt-tekst wordt zichtbaar wanneer de muis op een afbeelding wordt geplaatst. Google kan geen afbeeldingen uitlezen, maar wel de alt-tekst van de afbeelding. Zorg ervoor dat deze zo relevant mogelijk zijn en dat Google kan begrijpen wat er op de afbeelding staat.
AUTORITEIT
De waarde die een pagina heeft opgebouwd doormiddel van links en vermeldingen op externe websites.
[lees meer: het linkprofiel en linkbuilding]
BREADCRUMB
Serie van tekstlinks vanaf het bovenste niveau in de navigatiestructuur t/m de pagina waarop een bezoeker zich bevindt. Dee breadcrumb zorgt ervoor dat de gebruiker makkelijk door jouw website kan navigeren. Een duidelijke breadcrumb verbeterd de gebruiksvriendelijkheid van jouw website.
BRONCODE
De HTML code waaruit een pagina is opgebouwd.
CALL-TO-ACTION
Een call-to-action is het sturen van een bezoeker door middel van bijvoorbeeld een button, met als doel de bezoeker te verwijzen naar een andere pagina of een bepaalde actie uit te voeren. Hierbij kun je denken aan een verwijzing naar een offerte of iets in een winkelmandje te doen.
CANONICAL TAG
Een regel die in de broncode van een pagina kan worden toegevoegd, waarmee kan worden aangegeven dat de content van de pagina ook bereikbaar is via een andere URL. In de canonical tag wordt de originele URL genoemd, waardoor zoekmachines de linkwaarde van de kopie aan het origineel toewijzen.
CMS
Afkorting voor Content Management Systeem. Dit is software of een webapplicatie waarmee online aanpassingen aan een website of webpagina gedaan kunnen worden, zonder hiervoor zelf aanpassingen in de HTML code te hoeven doen. Hierbij kun je denken aan WordPress, Magento, Joomla, SEOshop een meer.
CONVERSIEPERCENTAGE
Het percentage van bezoekers die geconverteerd hebben. Een conversie kan een bestelling zijn, maar ook het invullen van een contactformulier of het downloaden van een bestand. Samen zullen wij de conversiedoelen in kaart brengen.
CRAWLEN
Crawlen is het bekijken van webpagina´s en het volgen van links door spiders van zoekmachines.
CSS
Afkorting voor Cascading Style Sheets. Dit zijn stijlbladen die in de broncode tussen de HTML code staan of waar vanuit de broncode naartoe gelinkt wordt. In CSS wordt de opmaak van verschillende HTML elementen vastgelegd.
CTR
Afkorting voor Click Through Rate. Dit is het percentage bezoekers dat doorklikt na het zien van een link, vertoning of advertentie. Als een vertoning aan 100 mensen wordt getoond en 30 hiervan klikken op de vertoning, dan is de CTR 30%. De hoogte van de CTR is van heel veel factoren afhankelijk, samen bekijken we hoe we een zo’m hoog mogelijke CTR kunnen behalen.