Online marketing agency met een realistische en creatieve benadering van online marketing
MAEL
Image Alt

Lou & Lou

Wanneer je begint met een zoekwoorden onderzoek komt waarschijnlijk de vraag in je naar boven: welke zoekwoorden zorgen ervoor dat mijn website of webpagina hoog in de zoekresultaten verschijnt?

Gratis tools voor je zoekwoorden onderzoek

De basis van iedere SEO-strategie: zoekwoorden onderzoek

Wanneer je begint met een zoekwoorden onderzoek komt waarschijnlijk de vraag in je naar boven: welke zoekwoorden zorgen ervoor dat mijn website of webpagina hoog in de zoekresultaten verschijnt? Om daarachter te komen zal je eerst de vraag aan jezelf moeten stellen welke zoekwoorden mensen in jouw bussines gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Je kunt geen content meer schrijven waarbij je de termen gebruikt van specifieke producten en services waar jij bekent mee bent. Je moet ontdekken hoe potentiele klanten zoeken in jouw bussines en welke termen zij gebruiken. Een beetje hulp hierbij is handig en er zijn meer dan genoeg (gratis) zoekwoorden onderzoek tools die jou daarbij kunnen helpen. Mocht je denken dat Google het alleenrecht heeft op een goede keyword tool, dan zit je ernaast! In deze blogpost vind je een overzicht van beschikbare keywoord tools die wij mega handig vinden!

Zoekwoord ideeën voor je zoekwoorden onderzoek

Wanneer je start met je zoekwoorden onderzoek naar de perfecte zoekwoorden, lage concurrentie en hoog zoekvolume, kan je vast wel een beetje extra inspiratie gebruiken. Genoeg zoekwoorden onderzoek tools die je ideeën kunnen geven. Je vindt ze hieronder!

 


Google Trends

De zoekwoord onderzoek tool geeft je een selectie van populaire zoekwoorden die passen bij je zoekwoord. Uiteraard op basis van de laatste trends. Grafieken tonen je de veranderingen in trends op basis van land of stad waar het zoekwoord in gezocht wordt.

Google Keyword Planner

De Keyword Planner van Google kan je helpen met ideeën voor nieuwe zoekwoorden, inclusief het zoekvolume en de concurrentie. Je hebt een Google Adwords account nodig om gebruik te maken van deze zoekwoorden onderzoek tool, maar je kan gratis een Adwords account aanmaken. Oorspronkelijk is de zoekwoorden onderzoek tool ontwikkeld voor het optimaliseren van Adwords campagnes, maar nu kun je de Keyword Planner gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek voor organic search.

Bing Webmaster Tools

Ook deze zoekwoorden onderzoek tool helpt je met ideeën, met extra opties: je kunt het land en de taal instellen. Zoekwoordvolume, trends en CPC/ Bid data verschijnen op basis van de data van de Bing zoekmachine van de afgelopen 6 maanden. Daarnaast kun je de zoekwoorden die je al gebruikt analyseren met deze tool. CTR, gemiddelde positie in Bing en het aantal kliks.

Keywoordtool.io

De onbetaalde versie van deze tool geeft je ideeën voor unieke zoekwoorden. Je kunt verschillende opties kiezen bij de zoekwoorden analyse: google, youtube, bing, amazon, eBay en de App Store. De zoekwoord ideeën bevatten het zoekwoord dat je ingeeft. De zoekwoorden onderzoek tool kan ook voor internationale campagnes gebruikt worden, omdat je lokale Google domeinen kunt selecteren.

Ubersuggest

De tool helpt je om een lijst met zoekwoorden te maken op basis van suggesties die Google geeft wanneer je een zoekwoord zou Googelen. Ideaal voor je zoekwoorden onderzoek. Je kunt het type (website, afbeeldingen) en land aangeven en een lijst met gerelateerde zoekwoorden verschijn. Deze kun je downloaden of kopiëren en plakken. Tip: Check de zoekwoorden in de Keyword Planner, zodat je zeker weet welke zoekwoorden het waard zijn om in te investeren.

Zoekwoorden analyse van gebruikte zoekwoorden

De volgende stap van je zoekwoorden analyse is analyseren hoe je huidige zoekwoorden ervoor staan en die van de concurrent. De tools die je daarvoor kunt gebruiken vind je hieronder.

Google Search Console

De ‘search analytics’ optie, onder ‘search traffic’, biedt inzicht in de zoekwoorden waar je pagina al op rankt in Google. Op basis van de afgelopen 90 dagen. Je kunt de resultaten voor je zoekwoorden analyse onder andere filteren op queries, pages, countries en devices. De resultaten filteren voor landen kan heel handig zijn voor websites die in meerdere landen opereren. Wanneer je de resultaten wil specifiëren voor een bepaalde term is het handig om de ‘queries’ optie te gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je wilt dat de zoekwoorden ”SEO” bevatten. De grafiek boven de resultaten laat je zien of het aantal kliks en of de positie van zoekwoorden zijn verbeterd, super handig voor je zoekwoorden analyse!

WooRank Advanced Review

De data in deze tool kan je gebruiken om de zoekwoorden te vinden waar je pagina’s al op ranken. Je kunt content op je pagina’s gaan optimaliseren met deze zoekwoorden in gedachte. De tool geeft je ook de optie om je positie in Google te checken op basis van locatie, zodat je eenvoudig je vooruitgang kunt volgen.

SEMrush

Inzicht in betaald en organisch verkeer van je eigen website en de websites van concurrenten krijg je via deze tool. Op welke zoekwoorden wordt goed gescoord in het organische zoekverkeer en hoe de Adwords-campagne eruit ziet kun je allemaal terugzien in deze zoekwoorden analyse. Deze resultaten kun je downloaden in Excel. Echter werkt de gratis tool van SEMrush met een aantal beperkingen. Optimaal gebruik van de tool kan pas met de betaalde versie van de tool.

KeywordSpy

Je concurrenten analyseren op basis van zoekwoorden kan met deze tool. Je kunt de zoekwoorden onderzoek tool gratis proberen, maar je moet na de proeftijd betalen. Je kunt achterhalen welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken op hun website, maar ook in de Adwords campagnes, Bing Adcenter en Yahoo Search Marketing.

Spyfu

De tool lijkt op SEMrush en geeft gebruikte zoekwoorden en resultaten van Adwords-campagnes weer. Dus ook van je concurrenten! De tool houdt bij voor welke zoektermen hoog gescoord wordt. Je kunt gratis gebruik maken van de tool voor je zoekwoorden analyse in de proefperiode, daarna zal je moeten betalen.