Google Analytics omzetten naar GA4? Dit is wat je moet weten!
Heb je al eens gehoord van Google Analytics? Dat zou zomaar eens kunnen. Het bekendste analyseprogramma ter wereld heeft een nieuwe én grote update gekregen. Google Analytics gaat voortaan verder onder de naam Google Analytics 4 (GA4). Met de introductie van het event-driven datamodel en het einde van de bounce rate zijn er heel wat vernieuwingen bij komen kijken. Wij vertellen je alles wat je moet weten over Google Analytics 4!
Waarom upgraden naar GA4?
Al sinds juli 2019 was het mogelijk om Analytics 4 te testen als de ‘App + Web’-bèta, maar inmiddels is het de nieuwe standaard geworden. Niet voor niets natuurlijk. Het is de bedoeling dat GA4 over een tijdje de huidige Universal Analytics (UA) gaat vervangen. Maar waarom heeft Google Analytics de stap gemaakt naar GA4? Voorheen werd alles gemeten via zogeheten sessions. Dit zijn de verzamelde gebeurtenissen in een bezoek. Deze sessions waren gekoppeld aan user data. Dit zijn gegevens over de gebruiker die Google Analytics verzamelt uit cookies of browserinstellingen. Alle gegevens werden altijd netjes verwerkt in nette grafieken en tabellen. Echter waren de sessions en user data, met de komst van mobiele apps en single page sites, niet altijd goed meer te meten. Waardevolle data zoals bounce rates, time on page en pages per session ging hierdoor verloren. Dat probleem wordt nu aangepakt met Google Analytics 4.
Het event-driven datamodel
En die aanpak is ook echt even helemaal anders. De nieuwe manier van meten koppelt sessions en pageviews namelijk los van elkaar. Het meet dus eigenlijk in een serie van events waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan GA4. Bij de oude versie van Google Analytics was dit niet het geval waardoor waardevolle data verloren ging. Het aantal ‘ogen’ zijn dus niet meer leidend, maar de nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties. Iets waar veel online marketeers blij mee zijn. Wij ook!
Voordelen van Google Analytics 4
Dan zal je jezelf vast afvragen of dat het enige is wat GA2 te bieden heeft. Zeker niet. Nog veel meer zelfs! Naast het event-driven datamodel zijn er namelijk nog meer nieuwe functies geïntroduceerd. Zo is het beheren van doelgroepen makkelijker geworden op basis van wat gebruikers op de site hebben gedaan, is er een einde gekomen aan de bounce rate, je kunt cross-platform campagnes meten en de analysehub is nu gratis beschikbaar. Eigenlijk hebben alle nieuwe functies hetzelfde gevolg. De opgehaalde cijfers weerspiegelen de moderne consument nog beter en overzichtelijker.
Google Analytics 4 laten installeren
Om uiteindelijk gebruik te kunnen maken van GA4 moeten er natuurlijk een aantal stappen doorlopen worden. 8 stappen om precies te zijn. Het kan dan ook lastig zijn om dit te doen als je hier eigenlijk geen ervaring mee hebt. Van een nieuwe trackingscode plaatsen tot het instellen van de conversies, Lou & Lou Marketing Agency kan Google Analytics voor jouw bedrijf omzetten in GA4! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op!