Merk je dat jouw mails in spammappen belanden? Dit kan verschillende oorzaken hebben. Van slechte onderwerpen tot het gedrag van de ontvanger zelf, het is ten alle tijden belangrijk om dit probleem aan te pakken. Maar wat is betekent spam? En hoe kan je mail uit spam halen? Na het lezen van deze blog weet jij hoe je jouw mail uit spam kan halen!
Wat betekent spam?
Maar wat is spammen dan precies? De spam definitie luidt als volgt: het veelvuldig en ongevraagd ontvangen of versturen van berichten. Het bericht is meestal commercieel van aard en het kan voorkomen dat de berichten zonder jouw medeweten verstuurd worden. De spam wetgeving in Nederland is zo opgebouwd dat een e-mail aan een aantal eisen moet voldoen. Een e-mail mag bijvoorbeeld geen misleidende spamwoorden bevatten en een link voor uitschrijven moet altijd zichtbaar zijn. Maar wat nou als jouw e-mail niet behoort tot bovenstaande spam definitie, maar toch in één van de spammappen terecht komt? Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Ontvangers markeren e-mails als spam
Het zou kunnen zijn dat jouw e-mails in de spam terecht komen omdat de ontvangers deze daarin plaatsen. Hier kan jij als zender helaas niet veel aan veranderen. Zodra de ontvanger jouw e-mail in de spam plaatst blijft het daar. Wel kan je ervoor zorgen dat de ontvanger jouw e-mail niet bij spam gaat plaatsen. Door de e-mail van topkwaliteit te maken kan je voorkomen dat de ontvanger dit als spam gaat zien.
Misleidende onderwerpen of spamwoorden
Het is belangrijk dat de ontvanger direct een eerlijke en duidelijke e-mail voor zich krijgt. Een mail uit spam halen kan niet, maar je kunt wel voorkomen dat het gebeurt. Zodra je misleidende onderwerpen gaat verzinnen of spamwoorden gaat gebruiken is de kans groot dat jouw e-mail in de spam terechtkomt. Plaats bijvoorbeeld niet “RE” in het onderwerp als er geen sprake is van een antwoord op een mail, maar wees altijd eerlijk. Het is dan ook geen kwestie van ‘De server accepteert de ontvanger niet’, het ligt meestal aan de zender zelf als een e-mail in de spam belandt
E-mail bevat te veel bijlagen
Wil jij graag een bestand meesturen met de e-mail? Dan is het verstandig om dit bijvoorbeeld te uploaden naar een cloudopslag zoals Google Drive of Dropbox. Bijlagen worden namelijk als rode vlag gezien voor de meeste spamfilters. Bestanden die meegestuurd worden in bijlagen kunnen erg makkelijk gebruikt worden om malware en virussen te verstoppen. De algemene regel luidt dan ook als volgt: verstuur nooit bijlagen mee in een e-mail. Zeker niet in een nieuwsbrief.
Link voor “uitschrijven” ontbreekt
E-mails moeten ten alle tijden een link voor uitschrijven bevatten. Ook moet de e-mail een verzoek van abonnees binnen 10 dagen verwerken nadat ze op een uitschrijflink hebben geklikt. Maak het al met al dus niet al te moeilijk voor de ontvanger. Zolang de content van de e-mail goed is en de spam wetgeving Nederland wordt nageleefd is de kans klein dat jouw e-mail in de spam terecht komt.