De kracht van een goede SEO-strategie

Dat elk restaurant een website heeft, is net zo logisch als dat elk restaurant een keuken heeft. Maar wordt die website ook gevónden? Om hoger in de resultaten bij zoekmachines terecht te komen, kan het lonen werk te maken van Search Engine Optimalisation. Onderzoeker Damian Bemelen geeft tips hoe restaurants dat zouden kunnen doen. De belangrijkste: stop met betaalde Google advertenties en zet in op een goede SEO-strategie.

 

Voor zijn afstudeerscriptie aan Hotelschool The Hague onderzocht Damian Bemelen bij het bedrijf We Are Amsterdam de kansen voor restaurants van het inzetten van Search Engine Optimalisation (SEO) om hun website beter vindbaar te maken. In dit artikel laat hij resultaten van dat onderzoek zien en komt met aanbevelingen hoe restaurateurs tot een betere SEO-strategie kunnen komen. 

Digitaal inspelen op een veranderende horeca: het belang van online zichtbaarheid

 

‘Na twee jaar lockdown kan voor restaurants het implementeren van een goed geformuleerde SEO-strategie leiden tot een enorme toename van online zichtbaarheid, Google-ranking en potentiële gasten’, meent Bemelen. 

Wat is Search Engine Optimization? 

In de huidige wereld is internet een sleutelfactor in het dagelijks leven. Meer dan 93 procent van het internetverkeer komt voor rekening van zoekmachines. Daarom is het begrijpen van zoekmachines en weten hoe ze te benutten een cruciale vaardigheid voor restaurants om potentiële gasten te bereiken. 

Zoekmachines zijn hulpmiddelen voor internetgebruikers om informatie te vinden door een zoekopdracht in de zoekbalk in te voeren. Specifieke informatie kan worden opgehaald door de juiste zoekopdracht te gebruiken. 

Als een bepaald trefwoord wordt ingevoerd voor een zoekopdracht, geven de interne algoritmen de meest relevante resultaten weer die verwijzen naar de zoekopdracht. Daarom is het van fundamenteel belang dat websitebouwers en –beheerders een goede strategie hanteren en daarbij onder meer de juiste trefwoorden gebruiken, zodat hun site goed wordt gevonden. 

Wat is Search Engine Marketing? 

Naast SEO bestaat er ook SEM, Search Engine Marketing. Bij SEO wordt gepoogd met het slim inrichten en vullen van de eigen website deze hoog in de resultaten te krijgen door de zoekalgoritmes te voeden met de juiste zoektermen (keywords). Dit is echter een passieve methode: je hebt geen directe invloed op waar je website belandt in de resultaten. 

Met SEM is die invloed veel directer: door te betalen krijgt je website een betere plek in de lijst met zoekresultaten. Marketingmedewerkers zijn hiermee in staat om websites te markeren, de ranking te verhogen en de zichtbaarheid op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren. 

Het bovengenoemde wordt op verschillende manieren bereikt, bijvoorbeeld door Pay Per Click (PPC), contextuele advertenties (gekoppeld aan zoekwoorden of onderwerpen op andere websites) of betaalde advertenties. 

SEO of SEM? 

Volgens onderzoek vindt meer dan 81 procent van de internetgebruikers de gewenste website via zoekmachines. Daarnaast concluderen talloze onderzoeken dat internetbezoekers eerder klikken op organische resultaten die zijn gegenereerd door SEO dan op betaalde of gesponsorde advertenties waar SEM achter zit. Sommige onderzoekers ontdekten zelfs dat bezoekers tot 6 keer meer bereid te zijn om op organische resultaten te klikken dan betaalde advertentie resultaten. 

Hoe interessant het ook lijkt om te betalen om hoog in de lijst te komen, de werkelijke waarde van een betaald zoekresultaat lijkt dus laag. SEO goed inzetten, en dáár eventueel in investeren, lijkt meer vruchten af te werpen. 

Hoe werkt SEO? 

SEO omvat het optimaliseren van inhoud op en buiten de pagina. On-page SEO omvat website-inhoud en strategie die op de eigen pagina wordt gerealiseerd. Off-page SEO is het creëren van herkenning voor je website en content via externe bronnen en daarmee het behalen van een hogere positie in Google. Het einddoel is om kwalitatief hoogwaardig organisch verkeer naar je eigen website te generen. 

Organische zoekresultaten kunnen worden gedefinieerd als rankings die rechtstreeks worden gegenereerd door het SEO-algoritme op basis van de relevantie van de zoekopdracht. Anders gezegd: organisch verkeer zijn websitebezoekers die binnenkomen via een (organisch) zoekmachineresultaat, niet via betaalde advertenties. 

SEO zorgt voor organisch websiteverkeer. De volgende aspecten vormen de basis van een goede SEO-strategie en zouden door elk horecabedrijf moeten worden toegepast: 

  • Backlinks gebruiken 
  • Zoekwoordanalyse 
  • Content implementatie 
  • Review-extensies 

Implementeren van backlinks 

Backlinks zijn links op je website die doorverwijzen naar andere geloofwaardige en hoogwaardige websites en vice versa. Door deze links aan te maken en te implementeren, wordt voor zoekmachines de geloofwaardigheid van een site vergroot. Het helpt wel als de sites waar de links naar verwijzen, relevant zijn voor je bedrijf. Bijvoorbeeld andere restaurants, andere bedrijven in jouw plaats of websites die verband houden met horeca. En het aspect backlinken werkt nóg beter als de websites waar u naar verwijst, ook links hebben die terugverwijzen naar jóuw website. 

Deze vorm van SEO is echter erg kwetsbaar voor plagiaat en moet dan ook zorgvuldig gedaan worden. 

Zoekwoordanalyse 

Zoekwoorden (ook wel ‘key words’) zijn misschien wel de krachtigste tools in SEO. Hoe meer relevante woorden op de site voorkomen, hoe hoger de site in de zoekresultaten terugkomt. Onder relevante woorden wordt hier verstaan: woorden die potentiële gasten intikken in het zoekveld van de zoekmachine. 

Via verschillende softwareaanbieders kun je (online) zoekwoorden analyseren die vaak worden opgezocht en hoe concurrerend ze zijn. Door de juiste woorden te kiezen en deze op je website te gebruiken, kun je de positie en zichtbaarheid van je website verbeteren. 

Hierbij is het van belang woorden (key words) of delen van zinnen (key phrases) te kiezen die niet te algemeen zijn, die specifiek voor jouw bedrijf zijn, maar ook weer niet zo specifiek dat niemand ze ooit zomaar in zal voeren bij een zoekmachine. 

Bijvoorbeeld ‘Eetcafé Amsterdam’ kan op veel bedrijven slaan, daar wordt je niet mee gevonden. Maar voeg je de straat, wijk of een populair gerecht op je menukaart toe en de lijst wordt al een stuk korter.

Voorbeelden van software waarmee je key word analyse kunt uitvoeren zijn:

  • SEMrush
  • Moz keyword explorer
  • rankIQ
  • Wincher

Implementeren van content 

Het creëren van content is cruciaal voor elk bedrijf, maar vooral in de horeca. De manier om gasten te bereiken is door middel van visualisatie: hoe mooier de foto’s van gerechten en omschrijving van je zaak, hoe meer gasten worden verleid naar je bedrijf te komen. Daarom is het opnemen van hoogwaardige inhoud op je website een essentieel onderdeel van je SEO-strategie. De volgende inhoud garandeert klantbetrokkenheid: 

  • Blogs 
  • Video’s 
  • Foto’s van hoge kwaliteit 
  • Integratie van sociale media 
  • Nieuwsbrieven 
  • Productpagina’s en tekst 

Vijf praktische tips om business digitaal te boosten

 

Recensie-extensies 

Onderzoek heeft aangetoond dat gasten waarde hechten aan zichtbare recensies op websites. Transparantie is belangrijk anno 2022, je gasten zullen het waarderen als ze op je website al recencies van Tripadvisor, The Fork of andere platforms kunnen lezen. Studies tonen aan dat consumenten eerder een product of dienst kopen van een website die transparant is dan van een website die feedback verbergt. Hieraan gekoppeld is dat je beleid ten aanzien van reviews, en hoe je daar als ondernemer of bedrijf op reageert, óók op orde moet zijn. Beschouw dat als onderdeel van je SEO-strategie. 


Moet ik SEO gebruiken? 

De belangrijkste vraag die een ondernemer zich zal stellen na bovenstaande is: ‘moet ik SEO gebruiken?’ Zeer zeker, is de krachtige conclusie van Damian Bemelen in zijn onderzoek.

SEO zal volgens hem je digitale marketingstrategie verbeteren en het websiteverkeer vergroten, wat weer kan leiden tot meer gasten en een hogere omzet. SEO vereist enige aandacht en investering, maar het rendement op de investering is in potentie enorm. SEO is een integraal onderdeel van de succesvolle digitale marketing van je bedrijf. 

We gebruiken cookies om je de beste ervaring te geven.