Online marketing agency met een realistische en creatieve benadering van online marketing
MAEL
Image Alt

Lou & Lou

Maar hoe kunnen wij nou daadwerkelijk meten of er sales voortkomt uit een Facebook advertentie?

Adverteren met Facebook – Wat levert het mij concreet op

Meten is weten. Dat is een feit. Maar goed.. we hebben waarschijnlijk allemaal een Analytics code op onze website geïmplementeerd. Maar hoe kunnen wij nou daadwerkelijk meten of er sales voortkomt uit een Facebook advertentie. In Analytics kan je gaan naar medium. Dit doe je door in te loggen op je Analytics account, vervolgens ga je naar acquisitie, alle verkeer en tot slot kanalen. Als het goed is zie je dan een overzicht met de verschillende medium. Hieronder hebben wij kort alles soorten medium beschreven, zodat je daadwerkelijk weet wat het allemaal inhoudt.

Analytics medium

Referral

Het standaardmedium als er niets anders is ingesteld.

(none)

Verkeer met geen verwijzend medium, ofwel direct verkeer.

(not set)

Verkeer waarvan Google Analytics niet kan achterhalen wat de herkomst is.

Organic

Organisch zoekverkeer. Hier vallen de betaalde zoek resultaten niet onder. Google Analytics identificeert automatisch niet-betaald verkeer vanuit grote zoekmachines als Google en Bing als organisch.

Cpc

Cost per click. Dit is de typische benaming voor betaald verkeer.
Email
Verkeer via links in e-mails.

Social

Links vanuit posts op social mediakanalen.

Video

Links in video’s.

Echt concreet en meetbaar is het niet..

Daar is de Google Analytics URL Builder op bedacht. De speciale url zorgt ervoor dat je beter kunt analyseren van welke kanalen je bezoekers komen. Op deze manier kan je precies meten wie er via de Facebook advertentie op je website zijn gekomen en zelf wie er geconverteerd heeft. Zolang je natuurlijk alle doelen juist hebt ingesteld. Wij zullen hier wat inhoudelijker op in gaan!

Nu je precies weet wat alle soorten media precies inhouden, ben je eigenlijk nog geen stap verder. Want met social weet je niet exact of iemand via een Facebook advertentie op jouw website is gekomen. Je ziet alleen de verschillende social media kanalen, als je op één kanaal klikt, zie je alleen het totaal van dat sociale medium.

Hoe kan ik het dan wel meten of adverteren met Facebook winstgevend is?

We hebben de intro gehad, nu is het tijd voor het echte werk. Pak je pen en papier erbij en pen lekker mee.

De truc is om ervoor te zorgen dat Google Analytics zo veel mogelijk relevante informatie krijgt over hoe de bezoeker op de website gekomen is.

De oplossing hiervoor zijn de UTM-parameters.
De standaard tracking die door Google Analytics wordt gebruikt, wordt de UTM-parameters genoemd. Je hebt ze vast al eens aan het einde van een url zien staan, nadat je op een link klikte.

Meerwaarde van UTM-codes voor reguliere content

Link tagging wordt dus voornamelijk gebruikt om te kijken welke campagne succesvol is. Ideaal toch?

De Google Analytics URL Builder

Hieronder worden de verschillende sources kort toegelicht.

Campaign Source

( utm_source )
Vereist. Gebruik utm_source om Facebook-advertenties als je bron voor de bezoeken aan te wijzen.
Voorbeeld: utm_campaign=facebook

Campaign Medium

( utm_medium )
Vereist. Gebruik utm_medium om je bodtype te identificeren. De opties zijn CPC, CPM of oCPM.
Voorbeeld: utm_medium=cpc

Campagnenaam

( utm_campaign )
Vereist. Je gebruikt utm_campaign om aan te geven om welke specifieke Campagne het gaat. Denk aan een specifieke Facebook Ad.
Voorbeeld: utm_campaign=spring_sale

Campaign Term

( utm_term )
Optinioneel. Gebruik dit veld om je doelgroep of je (betaalde) zoektermen aan te geven. Als je betaalde zoekwoordcampagnes handmatig codeert kan de utm_term gebruiken om een zoekwoord te specificeren.
Voorbeeld: utm_term=auto+bezitters

Campaign Content

( utm_content )
Optioneel. Gebruik umt_content om soortgelijke inhoud of links binnen eenzelfde advertentie te onderscheiden. Wanneer je twee call-to-actions gebruikt in een e-mail kun je utm_content inzetten om beide call-to-actions apart te meten, zodat je kunt meten welke effectiever is.
Voorbeeld: utm_content=logolink of utm_content=textlink

Succes met het verzamelen van data!